Guy en Gian van NultienEen Rotterdamse samenwerking

Typisch Rotterdams. Zo zou je de samenwerking tussen Nultien Kleding en ons fonds het beste kunnen omschrijven.

Want wat krijg je als je een Rotterdams fonds combineert met een Rotterdams kledingmerk, een Rotterdams betaalmiddel, Rotterdamse trots en Rotterdamse jeugd? Juist. Een Rotterdamse manier om de stad nog mooier te maken.

Het is dan ook niet zo gek dat onze samenwerking op z’n Rotterdams begon: met doorpakken. Een LinkedIn-bericht, een mailtje, een gesprek en het was geregeld. De jongeren die meedoen met het zakgeldproject kunnen hun zakgeld nu dus ook besteden bij Nultien Kleding. We zochten Nultien-eigenaren Guy en Gian op en vroegen ze wat Rotterdam voor hen betekent, wat ze drijft en wat ze zo tof vinden aan ons Fonds. En tja, dat werd dus een typisch Rotterdams gesprek.

Dat Rotterdam een prachtige stad is, voelen we allemaal. Waarom zijn jullie zo trots op de stad?

Guy: “Ik kom hiervandaan. Waar je vandaan komt, is wie je bent. Ik ben tevreden met wie ik geworden ben en dat komt ook door deze stad. Als je opgroeit in een omgeving die zo inspireert, dan doet dat wat met je. Sterker door strijd, dat hoort bij Rotterdam. Het opbouwen, aanpakken, voor jezelf leren opkomen. Het is een lekker gevoel om daar bij te horen. De mensen zíjn Rotterdam.”

Gian: “Het is een mentaliteit. Rotterdammers stellen zich niet aan, we doen gewoon normaal. Er gebeuren vervelende dingen, maar we gaan niet bij de pakken neerzitten. Wat kunnen we dóen? Schouders eronder en gaan. Die Rotterdamse waarden deel je met elkaar. Dat geeft verbinding.”

Hoe past dat bij Nultien Kleding?

Guy: “Ik wilde iets maken waarmee ik die trots op mijn stad kon uitdragen. Ik ben kleding gaan maken van Rotterdam zelf. Door Rotterdammers, over Rotterdam. Het sloeg aan, en we breidden uit met petjes, telefoonhoesjes, armbandjes, noem maar op. We groeiden ontzettend. Toen zocht ik iemand die net zo enthousiast over Rotterdam was als ik, met wie ik verder kon bouwen aan ons platform. Zo zien wij ons merk: een platform voor Rotterdamse trots.”

En die enthousiasteling bleek Gian te zijn?

Gian: “Klopt. Ik was klant en kocht al jaren kleding bij Nultien. In de winkel zag ik hoe verbindend deze kleding werkt. Rotterdam, daar wil je bij horen. Wat Guy heeft opgebouwd, gaan we nu verder uitbouwen. Voor ons is het ook fijn dat er projecten zijn zoals dat van jullie. Armoede is helaas nog steeds een groot probleem in de stad. Door mee te doen, kunnen we niet alleen de Rotterdamse trots uitdragen, maar ook echt de stad beter maken. Dat past bij ons.”

Guy: “Wij waren die jongeren vroeger zelf. Zoekende wie je bent. Maar je hoort sowieso bij Rotterdam. Wij zijn een platform waar je je in herkent, waar je je gehoord en gesteund voelt. Normaal gesproken baal je als je iemand anders ziet lopen in een shirt dat jij net nieuw hebt gekocht. Maar bij Nultien Kleding is dat anders. Het is juist tof. Ons merk wordt gedragen door jongens van 17 en juristen van 35. Iedereen loopt erin. En in één keer heb je die connectie. Wij zijn allemaal Rotterdam. Mooi om via jullie project nog meer mensen te kunnen bereiken.”

Benieuwd naar de kleding van Nultien? Je vindt ze online, op www.nultien.nu.